Hutong, Chinese bioscoop, en heel veel tempels! - Reisverslag uit Beijing, China van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu Hutong, Chinese bioscoop, en heel veel tempels! - Reisverslag uit Beijing, China van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu

Hutong, Chinese bioscoop, en heel veel tempels!

Door: michelleverpaalen

Blijf op de hoogte en volg Michelle

21 Juli 2011 | China, Beijing

Toen zondagmiddag ook Sil en Tamara wakker waren geworden, hebben we geluncht. Nadat we terug waren in het hostel, begon het opeens erg hard te regenen en te onweren. Na deze afkoelende buien namen we de bus naar een Hutong in het centrum van Beijing. Een Hutong is een wirwar van kleine, smalle steegjes en oude, scheve 'huisjes', waar ook nu nog mensen wonen. De Hutong waar wij waren, had een lange hoofdstraat, waar souvenirwinkeltjes en restaurantjes gevestigd waren. Nadat we alle prullaria een beetje bekeken hadden, doken we de nauwe straatjes in. Opvallend was dat voor veel van de 'huisjes' een auto stond, dus dat vormde best wel een tegenstelling met de staat waarin de woningen van de mensen verkeren. Ik loop al weken op slippers door de stad, en dit keer had ik opeens een dikke glasscherf in mn hiel hangen (niet zo vreemd, gezien alle rotzooi die op straat slingert hier). Echt iets voor mij, ik kan daar niet eens naar kijken, 'dapper' als ik ben. Gelukkig was Joren zo aardig om me te helpen, en na een paar minuten kon ik weer vrolijk achter de rest aan hinken. Rond zeven uur zochten we de hoofdstraat weer op, om te eten. We vonden een leuk restaurantje, waar we eindelijk eens Suanlatang (Zuurhete soep) op de menukaart zagen staan. Dit bestelden we gezamenlijk, verder had Tamara weer een vegetarisch gerecht, Sil op Griekse wijze bereid (geloof ik) varkensvlees en Joren en ik deelden een gerecht met varkensvlees in zoetzure saus en iets met kip en rode aardappel. Helaas was het vooral bot en geen kip, dus we hebben er wel om kunnen lachen, maar eigenlijk nauwelijks van kunnen eten. Nadat ons eten op was, bleven we nog minstens een uur Chinese thee drinken, want de serveerster vulde onze theepot steeds bij met heet water. Als een van de laatsten verlieten we het restaurantje rond half tien, en nadat we nog wat souvenirwinkeltjes hadden gezien, zochten we de bushalte weer op. Helaas waren we al te laat voor de laatste bus, dus probeerden we het dichtsbijzijnde metrostation, maar ook dat was al gesloten. Tamara en Sil besloten een taxi terug naar het hostel te nemen, maar Joren en ik vonden het superlekker weer, dus wij gingen lopend terug. Het was wel een eind, we hebben een uur of anderhalf door de stad gelopen, en om half twee kwamen we weer bij het hostel aan. Beijing 's nachts is wel een groot verschil met overdag, qua herrie en chaos om je heen. Behalve een paar taxi's reden er amper auto's rond. Er werd wel overal nog gewerkt door bouwvakkers, midden in de nacht!
Maandagochtend stonden Joren en ik weer om half acht op, om ons Chinese ontbijtje niet mis te lopen. Sil en Tamara ons volgden iets later weer. Daarna gingen we naar het park om een ochtendje te kaarten. Al gauw stonden er een aantal nieuwsgierige Chinese mannetjes om ons heen, maar echt een gesprek met ze voeren was redelijk lastig. Ook de mannen die Tamara en mij het eerste weekend uitnodigden om met hen te 'voetbadmintonnen' (ik weet nog steeds niet hoe de Chinezen het noemen) waren er weer. We mochten hun badmintonrackets lenen, maar toen Sil en ik aan het badmintonnen waren, vroeg een man van middelbare leeftijd of hij even tegen mij mocht. Ik was in eerste instantie bang dat hij erg goed was in dat spel (zoals zoveel Chinezen), maar dat bleek wel mee te vallen, haha.
Na een bezoekje aan ons standaard lunchadresje zijn we terug gegaan naar het hostel. 's Middags hebben we door de ambassadewijk gelopen, en zagen we de Nederlandse residentie: een mooi gebouw, met grasveld en koe ervoor!
's Avonds aten we in een restaurantje in een zijstraatje in de buurt van het hostel, waar ik binnen een uur zes of zeven keer werd geprikt door een mug. Erg fijn, mijn benen zijn al sinds onze eerste week hier de klos, en nog steeds weten die beesten nieuwe plaatsen te vinden waar ze me kunnen prikken. Na het eten gingen we naar de film in de shopping mall. De film was Chinees (dialect) gesproken en Chinees (in simplified karakters) ondertiteld, dus dat was een goede oefening voor ons allemaal. Het verhaal was niet al te ingewikkeld, dus redelijk goed te volgen. Rond kwart over twaalf was de film afgelopen en gingen we terug naar het hostel.
Dinsdag vertrokken we na een Chinees ontbijtje op straat (ja, het is echt erg lekker!) naar de Lama Tempel. Dit is een enorm boeddistisch tempelcomplex, waar veel Chinezen wierook brandden. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe serieus veel van hen waren in het offeren en bidden. In de tempel stonden enorme godenbeelden, en voor hen werden wierook en stoffen bloemen neergelegd. In een van de tempels stond een beeld van 18 meter hoog, gemaakt uit slechts een boom! Nadat we een paar uur in de volle zon hadden rondgelopen en alles hadden bekeken, zijn we dumplings gaan eten. 's Avonds aten we in een Hakka-restaurant, wat ons erg goed beviel.
Woensdag bezochten we de Temple of Heaven, het volgende tempelcomplex. Ook dit complex was enorm groot, tussen de verschillende tempels waren grote pleinen en langs de zijkanten waren parken. Bij binnenkomst zagen we iemand die dezelfde shuttles verkocht als waar we in het park dat spelletje mee speelden. Tamara en ik konden het niet laten om deze niet te kopen, en ook Joren kocht er een. Midden op het plein probeerden we met z'n vieren de shuttle in de lucht te houden, maar het wilde niet echt lukken. Verderop waren ook een paar Chinezen in groepjes die het stukken beter deden dan wij, bij ons liep iedere Chinese toerist lachend voorbij. De hele dag was erg leuk, we hebben alle tempels rustig kunnen bekijken en ook hier waren wij een grote attractie voor de Chinezen. We moesten weer vaak met ze op de foto, het is zo grappig dat mensen zo onder de indruk zijn van ons. Zolang mensen het aan ons vragen, vind ik het prima, maar bij een van de tempels was ik Joren, Sil en Tamara even kwijt, en opeens stond er een man met een enorme lens op z'n camera voor m'n neus, die ongegeneerd begon te klikken. Toen ik weg liep, achtervolgde hij me zelfs nog even, dat vind ik dan weer asociaal. Na een lange dag aten we in de buurt van het hostel, en toen was het al snel weer bedtijd.

  • 21 Juli 2011 - 15:40

    Jeanne:

    Hoi Michelle,
    Het zal leuk zijn om straks ook beelden bij de verhalen te zien , heb je al veel foto's gemaakt ?? zal wel nie , ha ha .......
    als ik me niet vergis gaan jullie de laatste week al in , het gaat wel supersnel zeg !!
    Geen last meer gehad van je voet ??
    zou je een beetje zon en warmte deze kant op kunnen sturen a.u.b ?? Het is hier zo koud !!!!!!
    groetjes vanJeanne en Lyon

  • 21 Juli 2011 - 19:34

    Esther:

    Michelleee!
    Ik kan een heeel lang bericht sturen, maar ik zal het kort houden, haha.
    Echt beter dat jullie nu gewoon kunnen doen wat jullie willen en niet meer vast zitten aan school!
    Jammer dat dat tegenviel, maar je hebt er sowieso veel van geleerd denk ik, en dat is natuurlijk ook veel waard!
    En nog even 2e klas drama: IK MIS JOU!!!!
    Haha, echt waar hoor, als ik terug ben kom ik meteen naar je toe!
    xxxx

  • 21 Juli 2011 - 20:49

    Mama:

    Hallo Chellie,

    Goh, wat een gezellig verhaal weer met al jullie activiteiten en bezoekjes aan die bijzondere tempels. Ook leuk zo'n film in het Chinees volgen, goed van jullie hoor! En dat er dan ook nog tijd is voor 'sportiviteit' zeg.
    En nu naar het laatste weekje in het volgende hostel,
    liefs van papa, mama en Laura

  • 23 Juli 2011 - 09:11

    Tamara:

    Ik zal ons plezier met mijn groente in dat Hakkarestaurant niet gauw vergeten, haha! Ik moet nog steeds lachen als ik eraan terug denk! Maar wat was dat eten lekker zeg!
    Ik heb eens geprobeerd te googlen hoe die sport nou heet met dat voetbadminton, het enige wat ik kan vinden zijn tientallen blogs van Nederlanders die die sport ook 'een soort voetbadminton' noemen! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 37066

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 01 September 2015

China, 2015

26 Augustus 2012 - 26 Juni 2013

Taiwan, 2012-2013

30 Juni 2011 - 29 Juli 2011

Peking, 2011

Landen bezocht: