Bastiaan 23! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu Bastiaan 23! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu

Bastiaan 23!

Blijf op de hoogte en volg Michelle

21 April 2013 | Taiwan, Taipei

Na dagen van regen en kou (voor Taiwanese begrippen dan…) was het maandagochtend opeens 32 graden. In de les keken we de eerste film die door Li An (beroemde Taiwanese regisseur van onder andere de films ‘Brokeback Mountain’ en ‘Life of Pi’) gemaakt is en voor de verandering was de verhaallijn eens niet zo typisch traditioneel Chinees en ook het acteerwerk was niet zo overdreven als in de andere Chinese films die ik tot nu toe gezien heb. Bastiaan sloeg de lessen een dagje over om mee te werken aan een betaald onderzoek waarbij hij Chinese woorden, zinnen en tekstjes moest inspreken op een computer. Het meisje dat het onderzoek deed, kende de Taiwanese studenten die ons in Leiden les hebben gegeven en de teksten die tijdens het onderzoek gebruikt werden, kwamen uit een van de lesboeken die we in Nederland gebruikt hebben! Na mijn filmles en Bastiaans onderzoek hebben we weer gezwommen. Dinsdag besteedden we tijdens de les helaas een dik uur aan nabespreking van de film, en op de een of andere manier kan ik vrijwel nooit meer navertellen wat er in een film gebeurde, ook al heb ik de film pas een uur geleden gezien. Ondertussen moest Bastiaan met zijn klasgenoten debatteren over de voor- en nadelen van roken, maar zijn teamgenoot verpestte het een beetje, dus dat was ook niet zo’n succes. ’s Avonds kreeg Bastiaan wel heel netjes een mailtje van hem waarin hij excuses voor zijn gedrag aanbood. Woensdag was Bastiaan jarig, en aangezien hij niet zo zat te wachten op een Nederlands feestje, heb ik hem ’s ochtends in m’n eentje verrast met een minitaartje. Ondertussen kon hij ook het cadeaupakket van zijn ouders uitpakken en na wat huiswerk was het tijd voor de les, waarin hij zijn klasgenoten trakteerde. ’s Avonds gingen we bij de Mexicaan eten en mocht hij mijn cadeaus ook uitpakken. Helaas had hij een paar dagen voor zijn verjaardag gezegd dat hij zo snel mogelijk nieuwe oortjes voor zijn computer en telefoon ging halen, maar mijn rode hoofd als reactie hierop verraadde toen dat ik die oortjes al als verjaardagscadeautje had gekocht, dus dat was geen echte verrassing meer. Woensdagochtend had hij het ook opeens over een winkel waar een Taiwanese whiskey verkocht wordt. Hij was daar dinsdagavond langsgelopen en had in de etalage kleine flesjes zien staan, die hij graag wilde kopen als uitbreiding van zijn verzameling. Gelukkig besloot hij niet op weg naar het restaurant even de winkel binnen te stappen en zichzelf te trakteren, want drie van deze flesjes behoorden ook tot mijn cadeautjes. Hij maakte het onbewust dus nóg een keer spannend voor me, maar de bungeesprongcadeaubon had hij gelukkig niet verwacht. We hebben heerlijk gegeten en ’s avonds laat was er nog een stukje taart over. Na volgens Bastiaan een zeer geslaagde dag ging ik weer terug naar huis en hij kon nog even facetimen met zijn ouders en Michiel en Geri. Donderdagavond hebben we weer getennist, al moesten we vrij snel onze baan delen met twee Taiwanezen. Het werd dus meer een potje ‘Pas op dat ik geen vreemde verwond’ dan dat we echt lekker konden spelen. Ook vrijdag zochten we het zwembad weer op. Zaterdag hadden we onze ‘minivakantie’: een hotelovernachting in New Taipei City, een voorstad van Taipei. Ondanks het slechte weer hebben we zaterdagmiddag toch genoten van de andere omgeving, ondanks veel hoogbouw oogde het straatbeeld veel opener en rustiger dan in Taipei. We hebben in een boekenwinkel een kinderboek gevonden met vierentwintig verhalen over gezegdes die te maken hebben met ‘kinderlijke piëteit’, volgens Chinezen het belangrijkste concept in de relatie tussen ouder en kind. Met deze culturele aanwinst hebben we ons hotel maar weer opgezocht en ’s avonds hebben we heerlijk gegeten in een Italiaans restaurant (met schilderijen en foto’s van Griekse gebouwen). Bij het inchecken werd ons gevraagd hoe laat we ons ontbijt voor de kamerdeur wilden (we wisten niet eens dat er ontbijt bij de prijs inbegrepen zat), maar mijn voorstelling van uitgebreid ontbijt op bed bleek zondagochtend een sandwich uit een plastic bakje – gelukkig smaakte de boterham wel! ’s Middags hebben we een Japanse residentie bezocht, gebouwd in 1847 en steeds verder uitgebreid met onder andere grote tuinen. Na ook nog een bezoekje aan Dante Coffee was het tijd om weer ‘naar huis’ te gaan en aan ons huiswerk te beginnen.

  • 21 April 2013 - 18:53

    Henk:

    Hoi Michelle & Bastiaan,

    Ik denk dat je (Michelle) tijdens de film korte aantekeningen moet maken, dan kun je aan de hand van die notities wel navertellen waar de film over ging ;-))

    Jullie zijn sportief bezig merk ik, hebben ze daar het water nog een beetje op temperatuur in het zwembad of moet je jezelf opwarmen door hard te zwemmen ?

    Lekker een weekendje voor jullie beiden en dan weer met frisse moed aan de slag.

    Groetjes Pa Henk en Ma Hennie

  • 21 April 2013 - 20:49

    Angelique:

    Hallo Chellie en Bastiaan,

    Ik herken dat wel, Michelle, waarschijnlijk heb je dat van je moeder. We zijn natuurlijk tijdens een film in gedachten ook met andere zaken bezig....en ach, hoe vaak moet een film nabesproken worden?

    Volgens mij is Bastiaan gewoon erg nieuwsgierig geweest en heeft hij op een nonchalante wijze geprobeerd zijn cadeautjes te achterhalen.

    Ik snap trouwens wel waarom de eerste foto nu is ingeruild voor de foto met cadeautjes......je had hem
    echt 'verrast' met dat taartje:)

    Hier was het vandaag in ieder geval weer eens lekker om buiten te zitten. Met een lekker Taiwanees
    drankje was het goed toeven op mijn verjaardag in het zonnetje :)

    groetjes Angelique, Frank en Laura

  • 22 April 2013 - 06:30

    Bastiaan:

    @Angelique, ik had Michelle inderdaad vriendelijk verzocht om mijn ontzettend slaperige hoofd even in te ruilen voor een andere foto! En hoewel ik inderdaad erg nieuwsgierig was had ik echt snel nieuwe oortjes nodig, dus ik vond het erg vevelend voor Michelle dat ik op die manier m'n cadeautje geraden had :p
    Desalniettemin ben ik ontzettend blij met de headset want er komt mooi geluid uit! :)
    @Pa, het water is 30 graden, dus dat is lekker toeven!

  • 22 April 2013 - 11:02

    Lineke:

    Hoi hoi!

    Cadeautjes raden kan ook een "familietik" zijn hoor, Michelle! Onze zoon Marco deed/doet dat nog vaak en zijn zoon Dave doet het ook... en meestal raden ze het goed.
    Nu moet Jij Bastiaan de BungeeJump gaan beleven, sturen jullie een foto?
    BBrrrrrr .... man....!

    Nou luitjes: nog een paar bijzondere maanden te gaan daar in Taiwan, daarna jullie vakantie trip! Geniet er maar van al kan ik me voorstellen dat het ook weer fijn zal zijn om in ons "kikkerlandje" terug te zijn en jullie familie weer in de buurt te hebben!

    Groetjes Dik en Lineke

  • 01 Mei 2013 - 22:29

    Charlotte:

    hahaha, een Italiaans restaurant met foto's en schilderijen van Griekse gebouwen; dat kan natuurlijk alleen maar in China. Zo grappig :)

    Bastiaan, nog van harte gefeliciteerd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 37097

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 01 September 2015

China, 2015

26 Augustus 2012 - 26 Juni 2013

Taiwan, 2012-2013

30 Juni 2011 - 29 Juli 2011

Peking, 2011

Landen bezocht: