Dragon Gorge - Reisverslag uit Beijing, China van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu Dragon Gorge - Reisverslag uit Beijing, China van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu

Dragon Gorge

Door: michelleverpaalen

Blijf op de hoogte en volg Michelle

24 Juli 2011 | China, Beijing

Zaterdag stond de Dragon Gorge op de planning. In het hostel hadden we prachtige foto's gezien van helderblauw water en mooie groene bomen op steile rotswanden. Om tien over acht zouden we opgehaald worden, dus om kwart over zeven wilden we in het hostel ontbijten. We kregen een hele menukaart (het zag er allemaal een stuk beter uit dan de drie droge toastjes met ei, boter en jam in het eerste hostel) dus Sil bestelde French toast, Joren een bakje yoghurt en ik French pancakes. Er zaten nog twee andere mensen op eten te wachten, dus heel lang zou het volgens ons niet duren voordat we eten kregen. Helaas kreeg Sil pas rond kwart voor acht z'n toast. Het smaakte gelukkig wel goed, erg lekker! Joren en ik hadden om vijf voor acht nog steeds niets, en toen werd ons ook opeens verteld dat de yoghurt op was. Om acht uur kwamen mijn pancakes wel, dus die hebben Joren en ik maar samen gegeten (jammer dat het zo lang op zich liet wachten, want het was heerlijk!).
Om precies tien over acht stapte er een jonge Chinees binnen die ons meenam naar een tourbus. Daar zaten al een stuk of tien andere toeristen in, allemaal buitenlanders. Na een lange rit van meer dan twee uur zagen we opeens de Chinese Muur over de bergen kronkelen! Heel onverwacht, en supermooi om te zien, maar we waren wel even bang dat we door de verkeerde tourbus opgehaald waren! Dit gevoel werd nog versterkt toen de Chinese man vroeg of we eerst de Muur wilden beklimmen, of eerst wilden lunchen. We begrepen er niets meer van, want we zouden naar de Dragon Gorge gaan, maar blijkbaar vonden de andere toeristen het niet vreemd klinken. Gelukkig kwam de man naar ons toe en vertelde ons dat we eerst met z'n allen zouden lunchen en dat wij daarna met een ander busje opgehaald zouden worden en naar de Dragon Gorge gebracht zouden worden. In een klein restaurantje ergens achteraf stopte de bus, en samen met een Duits stel, een Amerikaanse vrouw en twee Australische mannen belandden we aan een ronde tafel, met een grote glazen 'draaiplaat' met Chinese gerechten erop. Het eten smaakte goed, en we hadden ook een paar leuke gesprekken met de anderen (nouja, Sil en Joren dan, ik verstond een van de Australische mannen amper, dus ik richtte me vooral op het eten, haha). Na het eten ging het gezelschap verder met de bus, en wij stapten in de auto bij een oudere Chinese man. Hij bracht ons naar de parkeerplaats van de Dragon Gorge, en daar werden we in een klein busje gepropt waarmee we naar de ingang reden (die was ongeveer 500 meter lopen vanaf de parkeerplaats, maar het autootje bracht ons er snel heen). Toen de Chinese man onze entreekaartjes had gekocht, zei hij dat hij op ons zou wachten op de parkeerplaats, om drie uur. Het was inmiddels al half 1, dus we hadden ongeveer 2,5 uur de tijd om de Dragon Gorge te verkennen. Snel liepen we naar binnen en zochten we de boot op, waarmee je door de bergen kon varen. Het tochtje over het water was ontzettend mooi, ik vond het vooral erg fijn om weer eens wat van de natuur te zien, want dat zie je in een stad als Beijing natuurlijk niet (behalve in de parken). Nadat we uit de boot gestapt waren, gingen we de bergen in. Ergens begon een 'trap' van grote keien die naar een hoog uitkijkpunt leidde. Vrolijk begonnen we aan de tocht naar boven, maar al snel kon ik Joren (die niet naar boven liep, maar rende!) niet meer bijhouden. Het was ondertussen ook ontzettend heet buiten, en na een tijdje gaf ik het op om Joren in te willen halen en ben ik op m'n eigen tempo naar boven gegaan. Samen met Sil kwam ik na ongeveer een halve kilometer klimmen ook boven, waar Joren al lang op ons stond te wachten. Het uitzicht was echt prachtig, beneden zagen we het mooie blauwgroene water, en overal om ons heen waren bergen. Zelfs op de top van deze berg (en onderweg ernaartoe) trokken we veel bekijks, en de Chinezen die ook helemaal naar boven waren geklommen wilden met ons op de foto. Na een tijdje liepen we weer terug naar beneden, en daarna zochten we nog een tempeltje op, wat ook ergens op een berg gebouwd was. Opeens was het half drie en moesten we al weer terug met de boot. Toen we de parkeerplaats weer gevonden hadden, stond onze persoonlijke chauffeur ons al vrolijk op te wachten, om ons terug te brengen naar het lunchrestaurantje. Daar kwam ook de bus met Grote Muur-beklimmers terug, zodat we samen met hen weer naar Beijing konden. Na een chaotische rit door het Chinese verkeer (niets bijzonders, het verkeer is en blijft hier gewoon chaotisch) kwamen we rond zeven uur weer veilig bij het hostel. Opnieuw gingen we eten bij het restaurantje waar we de vorige avond ook gegeten hadden, dit keer niet van de menukaart, maar gewoon de standaardgerechtjes die op het bord bij de ingang hingen. Van te voren had ik Joren al geld gegeven, want de jongens durfden het niet aan mij nog een keer te laten betalen daar, haha! Na het eten zijn we in de grote winkelstraat in de buurt van het hostel naar een pinautomaat gaan zoeken, voor Sil en Joren. Daarna hebben we nog een tijdje naar de Chinezen gekeken, en zij naar ons. Toen we ergens wat te drinken hadden gehaald, werden we opeens aangesproken door een Chinese man, die een paar woordjes Nederlands bleek te spreken! Hij vertelde ons dat hij een 'kunstenaar' was, en dat hij aan kalligrafie deed. Hij had een atelier om de hoek van de straat, en hij wilde ons graag wat van zijn werk laten zien. Ergens boven een elektronicawinkeltje had hij inderdaad een ruimte waar erg veel moois aan de muren hing. Toen we een tijdje rond hadden gekeken, begon hij de verkoper te spelen, en wilde hij ons iets laten kopen. Na minstens een kwartier op ons in te praten (Sil had al vrij snel iets gekocht) en zijn vraagprijs bijna twee keer te halveren, hadden we er genoeg van en gingen we de straat weer op. Na deze lange dag zochten we het hostel weer op en na heerlijk gedoucht te hebben (een beetje jammer van de oorwurmen die uit het doucheputje omhoog klimmen) gingen we slapen.

• 24 Juli 2011 - 06:39

Mama:

Wat leuk dat jullie deze excursie hebben kunnen doen, echt even iets anders dan die grote stad. Ik kan me voorstellen dat het een mooie natuur zal zijn ja, en leuk dat je dan onderweg als '' verrassing'' ineens die muur ziet kronkelen! Bij de volgende excursie dus extra vroeg uit bed voor het ontbijt....
    En die Joren, echt een atleet dus :)
    Liefs van papa,mama en Laura

• 24 Juli 2011 - 09:32

Tamara:

Toch wel jammer dat ik dit mis, maar de Dragon Gorge staat vanaf nu op mijn 'to do'-list! Over het pinnen, mijn vader heeft de helft van het geld van mijn ticket al overgemaakt naar Joren, dus dat geld heeft ie weer terug ;) Kan hij de volgende keer eens betalen, zonder dat het jouw geld is! ;) xxx

• 24 Juli 2011 - 20:37

Charlotte:

"Daarna hebben we nog een tijdje naar de Chinezen gekeken, en zij naar ons."
    Niks leuker dan mensen kijken, toch? :)
    Veel plezier nog!
    Groetjes Charlotte

• 25 Juli 2011 - 15:41

Carina Pronk:

Hai Michelle,

wat een gezellige en bijzondere dag is dat geweest naar en in die Dragon Gorge. Lijkt me erg spectaculair geweest zeg! En wat een leuke dingen maken jullie toch mee, nu weer die kunstenaar...echt zo bijzonder. Fijn dat je zo regelmatig wat op je site schrijft, echt gezellig om te lezen! Geniet nog maar even lekker hoor en tot vrijdagavond.

Liefs, Carina.

• 25 Juli 2011 - 19:54

Oma En Opa:

Hallo Michelle,
    Jullie zijn nu zo'n beetje toe aan het toetje. Het grote avontuur zit er bijna op, maar jullie nemen een vracht aan indrukken mee naar huis waarop nog jaren geteerd kan worden. Gelukkig is de koek nog niet helemaal op, want er wachten nog 2 weken vakantie in Italië. Wat zal jij uitgerust aan het tweede studiejaar kunnen beginnen. Lieve Michelle nog een paar fijne dagen en een goede reis terug. Tot vrijdagavond.

• 26 Juli 2011 - 20:17

Jeanne:

Hoi Michelle, weer een bijzonder verslag uit het verre China !! En dan nog een vakantie tegoed , lekker hoor !!! Geniet van de laatste dagen !!!!
    Groetjes Jeanne en Lyon