Vreemde Kerst - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu Vreemde Kerst - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu

Vreemde Kerst

Blijf op de hoogte en volg Michelle

30 December 2012 | Taiwan, Taipei

Maandag besloten Bastiaan en ik op de fiets naar school te gaan. Nee, we hebben geen fietsen gekocht hier. Op sommige plaatsen in de stad staan een soort OV-fietsen, waar je met je OV-pasje gebruik van kunt maken. Je scant je pasje dan en daarna wordt het fietsslot ontgrendeld, op de plaats van bestemming scan je je pasje opnieuw en op die manier staat je fiets weer op slot. Wij moesten dus naar het dichtstbijzijnde metrostation lopen, vanaf daar konden we te fiets verder! Erg leuk om na een dikke vier maanden weer eens op een fiets te zitten, al stond het zadel achteraf gezien toch wat te laag (m’n knieën raakten het stuur bijna) en ook iets te schuin naar voren, want bij iedere spontane remactie – wat nogal vaak nodig is, aangezien lopende, fietsende of scooterrijdende Taiwanezen echt niet om zich heen kijken – gleed ik bijna van mijn zadel af. Na de lessen zijn we met vijf Nederlanders naar Taipei Main Station gegaan, om een restaurantje te reserveren voor Eerste Kerstdag, maar dat bleek helaas nog een lastig klusje. Alle grote restaurants waren volgeboekt, dus uiteindelijk belandden we in een straat met een Italiaan waar nog plek was. Toen we vervolgens de metro weer opzochten, kwamen we een Italiaans restaurant tegen dat er toch eigenlijk wel wat leuker uit zag en qua locatie ook handiger was, dus toen hebben we daar gereserveerd en Bastiaan heeft de oorspronkelijke reservering netjes afgezegd. Op Kerstavond heb ik nog gezellig kunnen skypen met Annelies en Esther. Dinsdag, Eerste Kerstdag, moesten wij gewoon naar school. Na de lessen zijn we met zeven van de acht Nederlanders (Jorens ouders zijn hier twee weken, dus hij ging niet mee) dus bij de Italiaan gaan eten. We hadden allemaal een soepje, een broodje (dat overigens qua structuur erg leek op een oliebol?), een hoofdgerecht en een dessert, zoveel hebben we in onze hele Taiwangeschiedenis nog nooit gegeten als één maaltijd (behalve tijdens het bezoek van Henk en Hennie misschien…). Nadat we alles op hadden, was het tijd om The Hobbit te gaan bekijken in de bioscoop. Het was dus een gezellig avondje, maar het echte Kerstgevoel was ver te zoeken. Woensdag, Tweede Kerstdag – die dus niet bestaat in Taiwan, moesten we ‘s middags wederom gewoon naar de les. Ditmaal besloten we op de terugweg de fiets te pakken, maar eenmaal vlakbij de campus bleek er geen lege fietsenstalling meer te zijn en dus konden we weer terug naar de universiteit, want we hadden geen zin om samen met vele andere wachtenden te moeten vechten om het eerste vrije plekje. Na een ritje in een overvolle bus kwamen we dan uiteindelijk toch op de Night Market uit, waar we tijdens ons Tweede Kerstdagdiner in een Thais restaurantje aten. Weer terug op de campus was er heel veel post voor ons: vier kerstkaarten én een kerstpakket van de oom en tante van Bastiaan, heel erg leuk! ’s Avonds hebben we ook nog even verbinding gehad met onze Kerstvierende families. Donderdagochtend had ik het eerst deel van mijn eindtoets voor Engels. We moesten (in tweetallen, bleek tijdens de les) een dialoog schrijven waarbij we gebruik maakten van alle technieken die we de afgelopen weken besproken hebben, en we moesten er ook woordjes in verwerken van de presentaties van al onze klasgenootjes: niet heel erg ingewikkeld dus. Volgende week is het tweede (en laatste) deel van het tentamen, en dan zit het er op! Vrijdagavond hebben we in de mooie theaterzaal van de universiteit naar vier zanggroepen (waaronder die van Edie) geluisterd, erg leuk! Zaterdag moest er nog even wat huiswerk gemaakt worden, maar de rest van de dag hebben we genoten van de eerste van vier dagen vrij en hielden we dus ‘ons gemakje’, zoals we in Rucphen altijd zeggen (Bastiaan wist niet wat hij hoorde toen ik het zo omschreef!). Toen we ’s avonds na een Koreaanse maaltijd terugliepen naar de campus en lang moesten wachten voordat we de weg over mochten steken, werden we getrakteerd op een stukje opera dat door een man op een fiets naast ons gezongen werd: hij kwam zelfs boven het geraas van alle bussen, auto’s en scooters uit! Zondag was de koudste dag die we ooit hebben meegemaakt in Taiwan: 9 graden! Erg vreemd, want zaterdag was het ‘gewoon’ minimaal 20 graden. ’s Middags zijn we naar het Taipei Fine Arts Museum geweest, leuk maar ook een beetje verwarrend: er was zó ontzettend veel onsamenhangends te zien dat ik niet helemaal begreep wat we nou allemaal zagen. Morgen is het alweer 31 december, de laatste dag van het jaar. We wensen jullie allemaal een hele fijne jaarwisseling en een goed begin van 2013 (eet ook wat extra oliebollen voor ons)!

• 30 December 2012 - 14:02

Lineke:

Hoi daar in het verre Taiwan,

Leuk weer iets te lezen en fijn dat het pakketje goed is aangekomen, hopelijk heeft de inhoud gesmaakt. Fietsen in Taiwan is dus een hele aparte ondernemening in Taiwan, maar jullie moeten natuurlijk wel "alles" meemaken, je hebt nu de kans...HA HA!
    In ons "kikkerlandje" bereiden we ons voor op de jaarwisseling, het knalt er al behoorlijk op los...., We zijn net even bij Marco langs geweest om wat oliebollen te proeven en meenemen. Hij heeft buiten hun vaste partytent aan 3 kanten dicht gemaakt en staat in de buitenlucht te bakken. Een vuurkorf houdt hem warm en hij is van plan om wederom een groot aantal pakken mix op te bakken. Vrienden komen langs om de boel gezellig te houden, dus dat komt met bierflesje binnen handbereik wel goed daar!
    Hennie vertelde nog dat de jaarwisseling in China op een ander tijdstip plaatsvind, ook bijzonder om mee te maken, maar jullie zullen ongetwijfeld in gedachten bij Nederland zijn...
    Dus ga jullie nu alvast een mooi en gezond 2013 toewensen! Hou je haaks en veel plezier nog!
    Groetjes Dik en Lineke

• 30 December 2012 - 15:05

Henk:

Hallo Bastiaan en Michelle,

Zijn jullie toch nog bij een juist gekozen restaurantje terecht gekomen, dat moet ook wel om de familie-voorliefde (auto - spreken - land) een beetje in stand te houden. Bij de Italiaan nog meer eten dan samen met ons lijkt mij heel onwaarschijnlijk ;-)) Mooi systeem met de fietsen en ik denk dat ze ook nog wel aardig goed onderhouden worden gezien de discipline in Taiwan.

"Ons gemakje", zo leer je telkens nog weer bij. In Twente was lang een gevleugelde uitspraak (origineel Herman Finkers) "kalm an en rap een beetje", ook mooi.

Fijne jaarwisseling en hopelijk een mooi knallend uiteinde 2012

Groetjes Pa Henk

• 31 December 2012 - 09:17

Jeanne Keustermans:

Hallo Bastiaan en Michelle

Eerste Kerstdag naar school , dat is ook wat , geen echt kerstgevoel dan dus nee ..........
    We genieten van jullie verhalen , hebben zo het gevoel dat we het een beetje mee beleven, jullie avonturen.
    We wensen jullie een leuke jaarwisseling en een heel goed en mooi 2013 !
    En een bijzonder jaar wordt het zeker , met de familie op bezoek bij jullie !!

Veel liefs uit Gilze
    van
    Jeanne en Lyon

• 31 December 2012 - 17:16

Jan Hendriks:

Hee Bastiaan en Michelle,

Ik dacht laat ik ook eens wat van ons horen. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar. De weken en maanden vliegen voorbij. Ook bij ons natuurlijk! De Kerst is inmiddels weer voorbij en ook ik heb m´n twee pakken oliebollenmix weer omgetoverd in overheerlijke baksels. Wij hebben 1e kerstdag in Amsterdam bij Marielle gevierd. ´s Avonds het wereldcircus in Carré bezocht. Erg indrukwekkend en mooi. 2e Kerstdag in Dwingeloo met de twee oudste dochters en Gianluca. Een heerlijke gourmet als afsluiting. Daarna de vejaardag van Tiny en nu alweer oudejaarsdag. Vanmiddag nog even naar de Brink om te´genieten´van het carbidschieten. Ook wasa de politie en de burgemeester aanwezig omdat het dit jaar eigenlijk niet is toegestaan op de pas ingezaaide en opgeknapte Brink. Even was daar getrek en geduw met de gezagsdragers maar het liep met een sisser af. Vanavond met oud/buren het oude jaar uitluiden en dan op naar 2013. Ook vanuit Dwingeloo wensen we jullie een fijn en gezond nieuwjaar toe. We blijven jullie volgen en mijn petje af voor de uitgebreide verslagen vanuit Taiwan. Veel plezier daar nog en tot horens.
    Groetjes, Jan en Tiny en the kids!