Tiananmen! - Reisverslag uit Beijing, China van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu Tiananmen! - Reisverslag uit Beijing, China van Michelle Verpaalen - WaarBenJij.nu

Tiananmen!

Door: michelleverpaalen

Blijf op de hoogte en volg Michelle

12 Juli 2011 | China, Beijing

Oei, ik ben helemaal vergeten te vertellen dat we vorige week woensdag 's avonds naar Tiananmen, het Plein van de Hemelse Vrede, geweest zijn! Toen we daar de metro uit stapten, merkten we meteen dat we in het centrum van de stad waren. De smoglaag hing hier veel lager dan in ons district, ons hostel staat ook redelijk aan de buitenrand van Beijing. Behalve de smog, viel ons ook op dat er ontzettend veel Chinese toeristen rondliepen, en juist erg weinig buitenlandse toeristen. Terwijl wij onze ogen uitkeken, werden juist wij ontzettend vaak bekeken door de Chinezen. Na een tijdje durfden mensen naar ons te zwaaien, te glimlachen, en uiteindelijk kwamen er zelfs mensen vragen of ze met ons op de foto mochten, heel apart! Toen we ontsnapt waren aan alle verlegen Chinezen, gingen we de tuinen in achter het grote gebouw met het hoofd van Mao erop. De tuinen waren erg mooi, en we hebben daar een tijdje rondgelopen. Ook daar moesten we vaak op de foto met anderen. Toen het etenstijd werd, wilden we terug met de metro, maar die was opeens afgesloten, vanwege een vlaggenceremonie! Blijkbaar wordt iedere dag de Chinese vlag gehesen, vroeg in de ochtend, en rond half 8 's avonds wordt de vlag weer naar beneden gehaald. We kwamen een Chinese oudere man tegen, die tegen ons begon te praten. Toen we hem vroegen of hij toevallig een goed restaurant in de buurt wist, zei hij dat we maar met hem mee moesten lopen. We vonden dit een beetje apart, maar aangezien we midden tussen honderden Chinezen stonden, kon ons niet veel gebeuren, dus gingen we met hem mee. Onderweg vroeg de man aan een aantal voorbijgangers of zij toevallig een restaurantje kenden, dus toen werd het een beetje raar. Uiteindelijk kwamen we een agent tegen, aan wie wij vroegen waar we heen moesten, en toen hebben we de oude man maar achtergelaten, want volgens mij wist hij totaal niet waar hij mee bezig was. We zijn met de metro naar een ander stadsdeel gegaan, waar we in een eettentje lekker gegeten hebben. Daarna zijn we teruggegaan naar het hostel.

• 12 Juli 2011 - 20:28

Oma En Opa:

Lieve Michelle,
    Wij hebben ons eerst even moeten inlezen, om op jouw verhalen te kunnen reageren. Onze eerste indruk is dat jij ogen en oren tekort komt. Opvallend is natuurlijk de vriendelijke reactie van de bevolking op jullie aanwezigheid. Ook hun gezonde nieuwsgierigheid waarbij zij, weliswaar verlegen, toch jullie aanspreken. Goed voor de taal toch? Jammer dat jullie inzet voor de organisatie wat slecht is voorbereid. Daar hebben jullie zoals uit jouw verslag blijkt een aardig alternatief voor gevonden. Park, dierentuin, pick-nick, een dagje ziek zijn, minder leuk natuurlijk, lekker eten en heel veel zien. Michelle wij zijn benieuwd naar de volgende ervaringen en geniet er met volle teugen van.
    Groeten aan je reisgenoten en kusjes voor jou. Oma en opa.

• 15 Juli 2011 - 18:55

Laura:

Heey Michelle!

Lijkt me inderdaad echt apart als ze je vragen om met je op de foto te gaan echt grappig!

Liefs Laura

• 18 Juli 2011 - 17:41

Natasja:

Hee!

Haha zo te horen doe jij genoeg ervaringen op voor een heel mensenleven daar :P Echt supervet, ik ben jaloers! Dat van die foto's is herkenbaar: dat hadden Ramon en ik anderhalf jaar geleden in Parijs toen we een groepje Chinezen tegenkwamen. Blijft één van de grappigste dingen die ik ooit heb meegemaakt :P

Echt heeeel veel plezier nog en dan ga ik nu even verder met bijlezen haha. Kus!